Privacy

Bij de OV-chipkaart en Translink staat de privacy van kaarthouders voorop. Gegevens zijn bij ons in goede handen. Op de chip in de OV-chipkaart staan geen persoonsgegevens, behalve een geboortedatum op een persoonlijke OV-chipkaart. Wij koppelen alleen persoonsgegevens aan kaartgegevens om service te verlenen aan reizigers. Daarbij voldoen wij aan de wet bescherming persoonsgegevens.

Wet bescherming persoonsgegevens

College bescherming persoonsgegevens heeft schriftelijk bevestigd op de hoogte te zijn van onze implementatie van de bewaartermijn van 18 maanden. Dit betekent dat we voldoen aan de wet bescherming persoonsgegevens. Na 18 maanden zijn transacties niet meer zichtbaar in het (online) transactieoverzicht. Ook kan klantenservice OV-chipkaart geen vragen meer beantwoorden over transacties die ouder zijn dan 18 maanden. Wij laten regelmatig audits doen om de privacy van de kaarthouder te waarborgen.

Gegevens op de chip

Op de chip zelf staan geen persoonsgegevens, behalve een geboortedatum bij een persoonlijke
OV-chipkaart. Op de chip in de kaart staat informatie die nodig is om de chip correct te laten werken met de OV-chipkaart apparatuur:
  • Chipnummer (intern nummer)                                                            
  • Saldo (dus geen bankrekeningnummer)
  • Laatste tien reistransacties en laatste twee oplaadtransacties
  • Bedrag voor automatisch opladen (eventueel)
  • Reisproducten (eventueel)
  • Geboortedatum (alleen bij een persoonlijke OV-chipkaart om automatisch leeftijdskorting te geven)

Gegevens op de kaart

Op de persoonlijke OV-chipkaart zelf (plastic) staat een pasfoto, de voorletters, achternaam, geboortedatum en geslacht. Geboortedatum is nodig om automatische leeftijdskorting te berekenen. Bijvoorbeeld voor 65+ en kinderen tussen de 4 en 12 jaar.
Op een anonieme OV-chipkaart staat géén informatie. Daarom is deze kaart door meerdere personen te gebruiken, maar niet tegelijkertijd. In de chip staat dezelfde informatie als op de chip van een persoonlijke OV-chipkaart, behalve de geboortedatum en  het bedrag voor automatisch opladen.

Koppelen persoonsgegevens aan kaartgegevens

Wij koppelen alleen persoonsgegeven aan kaartgegevens om service te verlenen aan reizigers. Wij verwerken niet meer persoonsgegevens dan noodzakelijk is. Translink verwerkt gegevens niet voor marketingdoeleinden en stuurt geen aanbiedingen van producten of diensten. De persoonsgegevens die we bewaren, bewaren we in de systemen van Translink, dus niet op de OV-chipkaart. Deze persoonsgegevens zijn nodig om diensten te verlenen :
  • Naam
  • Adres – om kaart en/of correspondentie op te sturen
  • Postcode en woonplaats – om kaart en/of correspondentie op te sturen
  • Telefoonnummer (optioneel) – om contact op te nemen
  • Geboortedatum (alleen bij een persoonlijke OV-chipkaart) – om automatisch leeftijdskorting te verkrijgen
  • Bankrekeningnummer (eventueel) – om geld terug te storten bij vervanging, beëindiging en vernieuwing
  • Kaartnummer OV-chipkaart (16 cijfers)
  • Gebruikersnaam (als u zich aanmeldt voor Mijn OV-chipkaart op www.ov-chipkaart.nl)
  • E-mail (optioneel)

Gebruik van gegevens

Gegevens gebruiken wij voor het verlenen van de volgende diensten aan reizigers:
  • OV-chipkaarten maken en op sturen naar de klant en laten betalen door de klant.
  • Vragen beantwoorden bij  Klantenservice OV-chipkaart, zoals het blokkeren van een persoonlijke OV-chipkaart na verlies of diefstal.
  • Mogelijkheid bieden om op Mijn OV-chipkaart op www.ov-chipkaart.nl gebruik te maken van onder meer het online transactieoverzicht.
  • Geld beheren dat op de OV-chipkaarten is geladen.
  • Transacties verwerken (bijvoorbeeld in- en uitchecken en opladen saldo) en analyseren (om fraude te ontdekken).
  • Mogelijkheden bieden de OV-chipkaart te gebruiken als identificatiemiddel bij het afnemen van diensten van andere organisaties.

Vermissing en opsporing

Translink verstrekt informatie aan politie en justitie als het gaat om vermiste personen, omdat Translink vindt dat hier een maatschappelijk belang geldt. Met de politie zijn afspraken gemaakt over reisgegevens van de OV-chipkaart in geval van vermissing. Voor politie is 7x24 uur een telefoonnummer beschikbaar. 

Daarnaast is Translink, net als ieder ander bedrijf in Nederland, wettelijk verplicht informatie te verstrekken bij een  strafvordering van justitie. Wij leveren dan alleen informatie  in geval van een formele vordering en alleen als die vordering voldoet aan de regels en de wet. Verzoeken die worden ingediend, toetsen wij aan de hand van art 126 NC (en verder) van het Wetboek van Strafvordering.