Oproep aan reizigers: vraag restsaldo op verlopen OV-chipkaarten terug

09 okt
Vandaag starten wij de actie ‘Jouw geld telt’ om reizigers te bewegen geld dat op verlopen OV-chipkaarten staat alsnog terug te vragen, ook als die kaart meer dan een jaar verlopen is. Bij langer dan een jaar verlopen kaarten kan dat alleen door de kaart op te sturen en door Translink te laten uitlezen. Van kaarten die korter dan een jaar zijn verlopen kan nu het saldo ook online of telefonisch teruggevraagd worden. Beide routes heeft Translink flink vereenvoudigd zodat zoveel mogelijk reizigers weer over dit geld kunnen beschikken, of desgewenst aan een goed doel kunnen schenken.

Arco Groothedde, directeur Translink: “Als je niet kiest voor verlengen of vernieuwen, verloopt een OV-chipkaart vanzelf na vijf jaar. Heel wat mensen hebben zo’n verlopen kaart nog ergens in een keukenla liggen. En velen vergeten het saldo op te vragen, weten niet hoe dat moet of gaan er – tot vandaag logisch – vanuit dat teruggave na een jaar verlopen niet meer kan. Wij willen dat zo veel mogelijk reizigers zo snel en simpel mogelijk hun geld kunnen terugkrijgen. Daarop is de actie ‘Jouw geld telt’ gericht.”

Langer dan jaar verlopen

Op elke OV-chipkaart staat een verloopdatum, die is bepalend voor hoe het saldo is terug te vragen. Is de kaart langer dan een jaar verlopen, dan zijn de gegevens ervan niet meer online beschikbaar. Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen.

Korter dan jaar verlopen

Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt. Omdat van deze kaarten de chipgegevens bewaard worden kunnen reizigers telefonisch of via www.ov-chipkaart.nl hun geld terugvragen. Op deze website kan elke reiziger met behulp van het kaartnummer het uitstaande saldo checken. En al voordat de verloopdatum verstreken is attendeert Translink reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart op het binnenkort verlopen van hun kaart.

Goed doel, sportclub of school

Tijdens de actie ‘Jouw geld telt’, die loopt tot het einde van dit jaar, kunnen kaarthouders er ook voor kiezen om hun saldo ten goede te laten komen aan beter toegankelijk OV voor mensen met een fysieke beperking. Het saldo wordt dan gedoneerd aan de Roos Prommenschenckel Foundation, die zich speciaal voor dit doel inzet. Tot slot biedt de Translink-actie ook de mogelijkheid aan bijvoorbeeld sportclubs en scholen om langer dan een jaar verlopen OV-chipkaarten te verzamelen en gebundeld naar Translink te sturen, waarbij de opbrengst voor de club of school is. Groothedde: “Er is dus altijd een reden om even goed in die keukenla te kijken.”

Links






Overzicht