Weer media aandacht voor prijs OV-chipkaart

08 dec
Vandaag is er weer aandacht in de media voor de actie van Rover en de Consumentenbond. Zij hebben handtekeningen opgehaald van reizigers die willen dat het vernieuwen van een OV-chipkaart gratis wordt. Hoe zit het nu met de prijs van de OV-chipkaart?

Reactie Translink

Translink is niet de aangewezen partij om inhoudelijk te reageren. Het signaal van Rover en de Consumentenbond over een aantal onderwerpen rondom de kaartprijs is bekend bij vervoerders en Translink. De openbaar vervoer sector bespreekt deze onderwerpen met consumentenorganisaties, vervoerders en (de)centrale overheden in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). Het NOVB is dus de plek waar Rover en de Consumentenbond de resultaten van hun rapport inhoudelijk kunnen bespreken.

Binnen de openbaar vervoer sector bepalen de vervoerders en de politiek de verkoopprijs van de OV-chipkaart en alles wat daarmee samenhangt, Translink is de leverancier van de kaart. In Nederland is bij de start van de OV-chipkaart door overheden en vervoerders de keus gemaakt om de kosten van de kaart te verrekenen in de verkoopprijs van de kaart. We weten dat (buitenlandse) steden anders omgaan met het verrekenen van de kosten van de kaart. Bijvoorbeeld door de kosten van de kaart geheel of gedeeltelijk te verrekenden in de ritprijs.

Kaartprijs

Het produceren van een kaart kost geld. De kosten van de OV-chipkaart zijn opgebouwd uit:
  • Materiaalkosten (plastic, antenne, chip)
  • Productiekosten (machinekosten, ontwerpkosten, drukkosten)
  • Distributiekosten (verzendkosten)
  • Servicekosten voor het verlenen van diensten voor vijf jaar:
    • automatisch opladen aanvragen, wijzigen en beĆ«indigen
    • (persoons)gegevens wijzigen
    • kaart verloren/gestolen/defect melden
    • saldo terugvragen
    • website, OV-chipkaartapp, Mijn OV-chipkaartaccount
    • klantenservice OV-chipkaart

Overzicht