Translink sluit 2014 met mooie cijfers af

02 jan
Translink heeft in 2014 in totaal 2,15 miljard transacties verwerkt. Dit is een stijging van 13,16% ten opzichte van 2013 toen het totaal aantal bijna 1,9 miljard bedroeg. In 2010 was dit aantal nog 900 miljoen en in 2009 zelfs nog maar 250 miljoen. Er is dus sprake van een aanzienlijke stijging de afgelopen jaren.

Papieren treinkaart afgeschaft
Sinds de start van het systeem in 2005 zijn tot nu toe in totaal 8,45 miljard transacties gegenereerd. De transacties betreffen onder meer het in- en uitchecken, het opladen van saldo en producten bij oplaadautomaten, het ophalen van bestellingen en het automatisch opladen van saldo. Met het afschaffen van het papieren treinkaartje bij de spoorvervoerders in juli 2014 reizen steeds meer reizigers met de OV-chipkaart.
 
Grote aantallen
Inmiddels zijn in Nederland 21,9 miljoen OV-chipkaarten geproduceerd. Hiervan zijn er 14,6 miljoen actief. Dit zijn ruim 7,9 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten en 6,7 miljoen anonieme OV-chipkaarten. Per week worden gemiddeld 3 miljoen kaarten in het openbaar vervoer gebruikt. In het laatste kwartaal van 2014 zijn wekelijks gemiddeld bijna 50 miljoen transacties verwerkt. Op meer dan 1,8 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten staat automatisch opladen, zodat deze reizigers altijd voldoende saldo hebben om te reizen. Op dit moment zijn ruim 2,6 miljoen kaarten aangemeld bij een Mijn OV-chipkaartaccount, zodat deze kaarthouders hun online transactieoverzicht kunnen inzien.
 
Reizigerscontacten
In 2014 hebben 12,6 miljoen mensen de website www.ov-chipkaart.nl bezocht. Bij de klantenservice OV-chipkaart zijn ruim 1 miljoen telefoontjes aangeboden. Het aantal ontvangen brieven bedroeg 6.500. Daarnaast zijn 200.000 e-mails ontvangen en zijn bijna 4800 vragen beantwoord per Twitteraccount @OVchipkaart. 
De in januari 2014 gelanceerde OV-chipkaart app is sindsdien ruim 235.000 keer gedownload.
 
Translink
Translink opereert als verbindende kracht achter de OV-chipkaart. Wat dat betekent? Niet alleen ruim 2 miljard transacties per jaar verwerken. Het omvat nog veel meer. Want we hebben inmiddels een schat aan ervaring, kennis en data opgebouwd met contactloos betalen in openbaar vervoer. Met een heldere kijk op de toekomst ontwikkelen we verschillende innovatieve, doordachte diensten voor onze klanten. En voor de reiziger, want daar draait het uiteindelijk allemaal om.

Overzicht