Eerste NS Business Card voor blinde en slechtziende reizigers

15 okt
Vandaag heeft staatssecretaris mevrouw W. Mansveld de eerste NS Business Card voor blinde en slechtziende reizigers overhandigd aan Peter Waalboer.

Met deze NS Business Card kunnen blinde en slechtziende reizigers in heel Nederland ‘reizen op rekening’ in de trein, tram, bus en metro. Mislukte in- en uitchecks worden achteraf gecorrigeerd, waardoor ze nooit te veel betalen. De eerste kaart is vandaag, op de Internationale Dag van de Witte Stok, overhandigd door staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) aan Peter Waalboer, vrijwilliger bij de Oogvereniging.

Gemakkelijker

Ingeborg van der Pijl, themaco√∂rdinator Oogvereniging: “We hebben ons met de samenwerkende belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking, een oogaandoening of doofblindheid hard ingespannen voor toegankelijk openbaar vervoer. De NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden maakt het reizen een stuk gemakkelijker en is daarom een belangrijke stap vooruit.”
 

Hoe werkt Reizen op rekening?

Reizigers met een visuele beperking of doofblindheid kunnen de NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden nu gebruiken. Met de NS-Business Card, die tot voor kort alleen voor de zakelijke markt beschikbaar was, checken reizigers gewoon in en uit. Het verschil is alleen dat er pas achteraf betaald hoeft te worden. Als het niet gelukt is om goed in- of uit te checken, wordt dat gecorrigeerd, zonder dat de reiziger daar omkijken naar heeft. Er is hiervoor een speciaal Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden ingericht, als onderdeel van de  Klantenservice OV-chipkaart. 


Overzicht