OV-chipkaart scoort 8,1 in landelijk onderzoek

21 mrt '17
De OV-chipkaart heeft het rapportcijfer 8,1 gekregen voor gebruiksgemak. Dit is een van de resultaten uit het onderzoek van de onafhankelijke kennisorganisatie CROW-KpVV dat op 22 maart is gepubliceerd. Dit is een landelijk onderzoek naar de tevredenheid over het openbaar vervoer. In 2010 werd in ditzelfde onderzoek nog het rapportcijfer 6,8 toegekend. De afgelopen jaren hebben wij ingezet op verbetering van het gebruiksgemak van de OV-chipkaart. 
Lees verder

Vernieuwde navigatiestructuur voor website OV-chipkaart.nl

17 feb '17
Vanochtend, vrijdag 17 februari, ging de nieuwe navigatiestructuur van www.OV-chipkaart.nl live. Een flinke verbetering voor reizigers. Want maar liefst 40% van de bezoekers aan OV-chipkaart.nl komt op onze website via de smartphone. En dat aantal groeit elke maand met 1%. Dat, en de wens van reizigers, waren dan ook reden om de navigatiestructuur van onze OV-chipkaart website volledig te vernieuwen. Reizigers die met hun mobiel de website bezoeken, zien voortaan alle keuzes in één oogopslag en kunnen gemakkelijker hun keuzes maken en informatie vinden.
Lees verder

De feiten over Translink en de OV-chipkaart

14 feb '17
We hebben de berichtgeving van het AD gezien, en constateren dat hier verkeerde conclusies zijn getrokken. Dit zijn de werkelijke feiten over Translink en over de OV-chipkaart:
  • Translink heeft geen winstoogmerk; de dienstverlening van Translink is gebaseerd op kostendekkende tarieven.
  • Translink produceert de OV-chipkaarten voor heel Nederland. Inmiddels zijn er ruim 14 miljoen klanten die een OV-chipkaart gebruiken. Dat maakt dat we het hebben over grote bedragen.
  • De berichtgeving dat de OV-bedrijven grote winsten zouden hebben gemaakt met Translink, is feitelijk onjuist. De OV-bedrijven hebben de eerste jaren van het bestaan van Translink vele miljoenen in Translink geïnvesteerd voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de backoffice (dienstverlening en systemen).
  • De eerste jaren zijn de aanloopverliezen door de OV-bedrijven die toen aandeelhouder waren, voorgeschoten. De positieve resultaten van Translink zijn gebruikt om dit terug te betalen. Daar bovenop hebben de aandeelhouders geen rendement ontvangen.
  • De genoemde € 80 miljoen omzet is kostendekkend om de OV-chipkaart voor de miljoenen consumenten te produceren inclusief de bijbehorende dagelijkse dienstverlening te kunnen leveren. Translink verzorgt meer diensten dan alleen het leveren van OV-chipkaart.
  • De genoemde € 55 miljoen winst, betreft het positieve resultaat over de jaren 2011 t/m 2015.
  • Translink zal een onafhankelijke partij inschakelen om de besteding van het geld te laten verifiëren.
     
Lees verder

Saldo OV-chipkaart is van reiziger

26 jan '17
Als een OV-chipkaart na vijf jaar is verlopen, kan de reiziger een nieuwe kaart aanvragen en zijn saldo terugvragen. Translink, de vervoerders en de consumentenorganisaties willen uiteraard dat het geld teruggaat naar de reiziger. Bij voorkeur rechtstreeks aan de reiziger en anders door het geld te gebruiken om bijvoorbeeld systemen aan te passen om het terugvragen van saldo te vereenvoudigen. Uit onderzoek blijkt dat een deel van de reizigers het niet de moeite waard vindt om saldo terug te vragen. 
Lees verder

Het jaar 2016 in cijfers

2 jan '17
Translink heeft in 2016 in totaal bijna 2,45 miljard transacties verwerkt. Eind 2016 waren ruim 14,2 miljoen OV-chipkaarten in omloop. Hiervan waren er 7,4 miljoen persoonlijke en 6,8 miljoen anonieme kaarten. 
Lees verder

Website Uitcheck Gemist voor nog meer reizigers bruikbaar

3 okt '16
Steeds meer reizigers kunnen snel en gemakkelijk via de website Uitcheck Gemist hun geld van een gemiste uitcheck terugvragen. Want vanaf 3 oktober zijn ook EBS en Connexxion aangesloten op deze website. Ook NS doet binnenkort mee en dan zijn alle openbaar vervoerbedrijven aangesloten op www.uitcheckgemist.nl. Vanaf dat moment kunnen alle reizigers in het openbaar vervoer via 1 online loket gebruikmaken van de dienst Uitcheck Gemist. En dat is goed nieuws, want het betekent meer gemak voor reizigers.
De website Uitcheck Gemist is ontwikkeld door Translink en is zo opgezet dat de OV-bedrijven vanuit hun eigen werkprocessen hier gemakkelijk op kunnen aansluiten.
Lees verder

Verstrekken van gegevens bij vermissing

28 aug '16
In de Telegraaf van zondag 28 augustus staat een artikel over een oudere man die vorig weekend het hele weekend onvindbaar was, omdat reisgegevens door de politie alleen maar gevorderd mogen worden bij misdrijven, en niet bij vermissingen. Translink verstrekt informatie aan politie en justitie als het gaat om vermiste personen, omdat Translink vindt dat hier een maatschappelijk belang geldt. Met de politie zijn afspraken gemaakt over reisgegevens van de OV-chipkaart in geval van vermissing. Voor politie is 7x24 uur een telefoonnummer beschikbaar. De politie kan ook gegevens opvragen via Klantenservice OV-chipkaart. Deze klantenservice is op werkdagen open van 7 tot 21.30 uur en in het weekend en op feestdagen van 10 tot 16 uur.

Lees verder

Translink aandelen VBN overgenomen

11 jul '16
Translink heeft de aandelen van Vervoerbewijzen Nederland bv (VBN) overgenomen. VBN is opgericht om de werkzaamheden van de nationale vervoerbewijzen (NVB) te faciliteren. Dit was in de tijd van de strippenkaart en het sterabonnement. VBN verdeelde de afgelopen periode nog de verkoopopbrengsten van onder meer een aantal (regionale) interoperabele OV-producten. Bijvoorbeeld maand- en jaarkaarten en sommige dagkaarten. Het verdelen van de opbrengsten van de productverkopen door VBN past goed binnen de kernactiviteiten van Translink, die dagelijks transacties verwerkt en deze financieel verrekent tussen OV-bedrijven. 

Translink bezig met oplossing tijdelijk probleem levering aantal OV-chipkaarten

1 jul '16
Er zijn door de introductie van een nieuw systeem, problemen met de productie van een aantal vervangende OV-chipkaarten. Het betreft tussen de 1.000 en 2.000 kaarten. Translink heeft het probleem gevonden en is bezig met de oplossing. Omdat Translink zeker wil weten dat de oplossing goed werkt, worden nu verschillende testen uitgevoerd. In de tussentijd wil Translink uiteraard dat de gedupeerde reizigers gewoon kunnen blijven reizen. Daarom verstuurt Translink vandaag (vrijdag 1 juli) aan deze reizigers gratis een anonieme OV-chipkaart met daarop een saldo van 20 euro, die zij direct kunnen gebruiken voor hun reis met het openbaar vervoer.
Lees verder

Groot onderhoud aan ICT-systeem Translink succesvol afgerond

4 jun '16
De vervanging van één van de belangrijkste ICT-systemen van Translink is succesvol afgerond. Alle diensten voor reizigers zijn weer volledig beschikbaar.
Met het nieuwe systeem kan Translink de continuïteit van de dienstverlening aan reizigers en openbaar vervoersbedrijven blijven waarborgen en beter inspelen op veranderende behoeften.
« Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende »