Wat is de OV-chipkaart

De basis voor de Nederlandse OV-chipkaart is een contactloze chipkaart. Deze is voorzien van een chip. Deze chip is niet zichtbaar in de kaart aangebracht. De chip staat in verbinding met een antenne, die gevormd wordt door vijf koperdraadjes. De chip kan communiceren met de apparatuur die in het land aanwezig is. Het is belangrijk dat de benodigde informatie binnen een zeer beperkt tijdsbestek (gemiddeld 250 milliseconden) opgeslagen of afgegeven wordt. Dit kan binnen een afstand van ongeveer tien centimeter tot die apparatuur.
 

Beveiliging

Tijdens het personaliseren en initialiseren van de kaart door Translink voorzien we de ingekochte chipkaart met specifieke beveiligingssleutels en kenmerken. Op deze manier wordt hij als OV-chipkaart door de apparatuur herkend.

De kaart en de chip

In het OV-chipkaartsysteem is de kaart leidend. De kaart is drager en bevat de meest actuele informatie. De backoffice is in principe niet nodig om de kaart te laten functioneren.

De OV-chipkaart heeft de afmetingen van een normale bankpas. Het bevat een zogenaamde contactloze Radio Frequency IDentifier (RFID)-chip. Deze chip bevat een elektronische beurs met  saldo en een ‘OV-module’. Deze OV-module bevat:

  • de laatste tien reistransacties
  • de laatste twee oplaadtransacties
  • eventueel het reisproduct
  • eventueel de rechten die aan hem zijn toegekend (bijvoorbeeld automatisch opladen)
  • een klantprofiel (geboortedatum)

De OV-chipkaart biedt voldoende beveiliging, capaciteit en snelheid, zodat onze reizigers deze binnen het gehele openbaar vervoer in Nederland als betaalmiddel en vervoerbewijs kunnen gebruiken. Alle OV-chipkaarten zijn voorzien van holografisch folie om de identiteit van de kaart te bewijzen.

Drie soorten OV-chipkaarten

  • Persoonlijke OV-chipkaart (P-kaart). Op deze kaart staan naam, geboortedatum en een foto en alleen de kaarthouder zelf mag deze gebruiken. Op deze kaart bieden we diverse diensten aan, zoals abonnementen van vervoerders, automatisch opladen, blokkeren als de kaart verloren/gestolen wordt gemeld, saldo terugvragen bij beëindigen van de kaart en online het transactieoverzicht inzien.   
  • Anonieme OV-chipkaart (A-kaart). Dit is een kaart zonder persoonsgegevens. Meerdere reizigers mogen deze kaart dus gebruiken, maar niet tegelijkertijd. Op deze kaart verlenen we een beperkt aantal diensten (onder meer saldo terug bij beëindiging en online het transactieoverzicht inzien). 
  • Zakelijke OV-chipkaart. In 2012 is de zakelijke OV-chipkaart geïntroduceerd. Translink faciliteert het gebruik van de OV-chipkaart voor de zakelijke markt. Hierdoor kan de Bedrijvenkaartaanbieder (BKA) de zakelijke OV-chipkaart uitgeven en distribueren. De BKA ontvangt transacties en kan zelf diensten verlenen aan klanten.
Alle OV-chipkaarten worden uitgegeven door Translink.  De OV-chipkaarten bieden allemaal dezelfde mogelijkheden en zijn bij alle OV-bedrijven te gebruiken. De OV-chipkaarten kunnen in Nederland wel uiterlijke verschillen vertonen. Bijvoorbeeld met de bedrijfskleuren en/of logo’s van de verschillende OV-bedrijven. Translink heeft op verzoek van de OV-bedrijven zelf een generieke (‘merkloze’) OV-chipkaart geïntroduceerd.

Méér met de OV-chipkaart

Nu de OV-chipkaart in Nederland is uitgerold, is dit een goed moment om de (technische) mogelijkheden van de OV-chipkaart  verder te onderzoeken. Zo willen we onze reizigers meer keuzevrijheid en gemak bieden. Hierover leest u meer bij In de praktijk.