Mijlpalen

Voor de invoering van de OV-chipkaart in Nederland is gekozen voor een gefaseerde invoering. Eind 2004 is de allereerste keer met een OV-chipkaart gereisd bij RET in Rotterdam. Dit heeft zich langzamerhand uitgebreid naar de rest van Nederland. 

Belangrijke mijlpalen leest u hieronder.
 

2005

  • In april vindt de eerste interoperabele reis plaats in Rotterdam tussen RET en Connexxion.

2006

  • Op 13 juni is het ‘go besluit’ genomen door minister Peijs, waarin zij stelt dat de
    OV-chipkaart landelijk stapsgewijs wordt ingevoerd.
  • De ‘Full Systems Acceptance’ van het OV-chipkaartsysteem vindt plaats. Dit houdt in dat Translink en haar aandeelhouders hun systemen getest hebben. Dit is gebeurd in een pilot in Rotterdam en omgeving. Hierbij kon worden gereisd met de trein, de metro, de bus en de tram. Toen daaruit bleek dat het systeem goed werkte, is het technisch geaccepteerd door die vervoerders en Translink.
  • In mei-juli start het gebruik van de OV-chipkaart bij NS (Hoekse Lijn).
  • Ook start het gebruik van de OV-chipkaart in de Amsterdamse metro (GVB).

2007

  • Er zijn meer dan 100.000 gebruikers van het OV-chipkaartsysteem.
  • In mei-juli vindt de uitrol van de OV-chipkaart in de tram/bus van de RET in Rotterdam plaats.
  • In december start de OV-chipkaart als proef in Den Haag (HTM).
  • Er zijn 1,3 miljoen transacties per week en zijn er 2,1 miljoen kaarten geproduceerd.

2008

  • In januari wordt de OV-chipkaart voor het eerst gekraakt. Hiervoor is veel media aandacht.
  • In februari presenteert de toenmalige staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat, Tineke Huizing, het Aanvalsplan OV-chipkaart. Dit aanvalsplan is daarna steeds geactualiseerd.
  • In het eerste kwartaal wordt in heel Nederland in de bussen van Connexxion apparatuur geplaatst. In september wordt het systeem bij Connexxion in Amstelland-Meerlanden en Haarlem IJmond in bedrijf gesteld.

2009

  • Op 29 januari is de strippenkaart afgeschaft in de metro van Rotterdam (RET).
  • Op 27 augustus is de strippenkaart afgeschaft in de metro van Amsterdam (GVB).

2010

  • Op 11 februari is de strippenkaart afgeschaft in de stadsregio Rotterdam.
  • Op 3 juni is de strippenkaart afgeschaft in de stadsregio Amsterdam.
  • Eind van het jaar is de OV-chipkaart in de Arriva treinen ingevoerd.

2011

  • Op 16 april is de OV-chipkaart ingevoerd in de provincies Groningen en Drenthe en op 12 mei in de Syntus treinen.
  • Op 19 mei is de strippenkaart afgeschaft in Haaglanden en de provincie Zuid-Holland, op 30 juni in Gelderland, Overijssel, Flevoland, Friesland en Noord-Holland en op 7 juli in Limburg en Zeeland.
  • In oktober is de OV-chipkaart ingevoerd op de Merwede/Lingelijn (Arriva).
  • Op 3 november is de strippenkaart afgeschaft in de provincies Brabant, Utrecht, Groningen en Drenthe. Dit betekende het einde van de strippenkaart.
  • In november  is de OV-chipkaart ingevoerd op de Valleilijn (Connexxion).

2014

  • Op 9 juli is het papieren kaartje op het spoor vervangen door de OV-chipkaart. Stap voor stap worden nu de poortjes op de stations gesloten.

2015

  • We zijn (technische) proeven gestart met reizen met je smartphone en contactloze bankpas. Hiermee bieden we onze reizigers steeds meer gemak en keuzevrijheid bij het reizen.

2016

  • We treffen voorbereidingen om het reizen met smartphone en contactloze bankpas gefaseerd te introduceren.