Reizen met een smartphone

In- en uitchecken met je smartphone. Dat betekent nog meer keuzevrijheid en gemak om te reizen met het openbaar vervoer. Om deze nieuwe manier van betalen in het OV in de toekomst te kunnen realiseren, deden we eerder dit jaar een proef. De proef duurde drie maanden en was bedoeld om te onderzoeken in hoeverre de techniek in de praktijk werkt. Deze proef was een gezamenlijk initiatief van alle openbaar vervoerbedrijven, Translink, KPN en Vodafone. Tweehonderd reizigers deden er aan mee. Zij konden ervaren hoe deze nieuwe, makkelijke en veilige manier van betalen in het openbaar vervoer werkte.

Hoe werkt het?

Tijdens de proef checkten de deelnemers in en uit met hun smartphone. Zij reisden hierbij op saldo en konden via onze app precies zien of zij waren in- of uitgecheckt, wat de reis kostte en wat hun saldo was. Ook zijn de laatste tien reistransacties terug te lezen.

Om met een smartphone in- en uit te checken, is een aparte SIM-kaart nodig. De NFC-smartphone moet geschikt gemaakt worden en de de app moet ge├»nstalleerd zijn. In- en uitchecken gebeurt door de telefoon op dezelfde manier voor de kaartlezers te houden als de OV-chipkaart.

In de proef kon nog niet met alle smartphones worden ingecheckt. Een aantal populaire Android-toestellen met NFC is geschikt voor de proef. Het is nog niet beschikbaar voor reizigers met een iPhone. De vele verschillende merken en type smartphones en de verschillen in de kwaliteit van de NFC-antenne vragen om een uitgebreide proef, voordat we de volgende stap kunnen zetten.

Ons gezamenlijk streven, van de openbaar vervoerbedrijven, Translink, KPN en Vodafone, is om een gefaseerde introductie in 2016 aan steeds meer OV-reizigers aan te bieden. Ook andere telecombedrijven kunnen dan aansluiten.

Meer weten?

Neem contact op met onze accountmanagers
033 467 22 47
servicedesk@translink.nl