Reizen en betalen met je betaalkaart


Uitdaging
  • Reizigers willen meer vrijheid in reizen met het OV en het betalen daarvoor.
  • Techniek van de huidige OV-chipkaart is verouderd en biedt die vrijheid onvoldoende.
  • Behoefte aan een betaaloplossing voor incidentele reizigers en toeristen.


Translink ontwikkelt daarom nieuwe manieren van betalen in het OV. Voorbeeld hiervan is reizen met je bankpas of creditcard, die veel reizigers altijd bij zich hebben. Hoe ontwikkel je nu zo’n nieuw betaalconcept?

Oplossing

De oplossing lijkt op het oog eenvoudig. Je kunt overal betalen met je contactloze betaalkaart, dus waarom niet in het OV? Het antwoord op die vraag is simpel en ingewikkeld tegelijkertijd.

Een transactie in het openbaar vervoer is totaal iets anders dan een pinbetaling in een supermarkt. In de supermarkt reken je een vooraf bekend bedrag af. In het openbaar vervoer checkt een reiziger in, maar er is op dat moment nog geen prijs bekend. Pas op de plek van bestemming weten we welke reis is gemaakt (en dus welke ritprijs we in rekening moeten brengen). We hebben afgesproken dat we de reizen en bijbehorende prijzen per dag verzamelen. Aan het eind van de dag kunnen we dan afrekenen. Dit is voor het OV nieuw en ook voor banken wezenlijk anders dan we in het reguliere betaalverkeer gewend zijn.

Bovendien is de techniek achter betaalkaarten veilig, maar ook heel ingewikkeld. Het is dus een enorme klus om een nieuwe toepassing voor die technologie te ontwikkelen. Toch hebben onze vastberaden architecten, ontwikkelaars en test engineers dat, samen met de betrokkenen van de banken, voor elkaar gekregen. De OV-systemen ‘praten’ nu op een veilige, versleutelde en betrouwbare manier met de systemen van banken. Je kunt dus zonder problemen inchecken, op het perron een kopje koffie kopen, uitchecken en er zeker van zijn dat het juiste bedrag van je rekening wordt geschreven. Deze oplossing was echt een doorbraak in het project. 

Om de oplossing te testen, startten we een proef op het traject Den Haag – Leiden waarbij reizigers hun OV-reis kunnen betalen met hun betaalkaart.

Kortom, bij Translink houden we wel van een uitdaging. We werken dan ook met trots aan deze oplossing voor een toegankelijker OV! 

Aanpak
  • Intensieve samenwerking met banken en vervoerders
  • Gezamenlijke proef Reizen met je betaalkaart ontwikkeld op het NS-traject Den Haag – Leiden met 1000 deelnemers, gedurende 6 maanden
  • Proef loopt tot juli 2019, gevolgd door evaluatie
  • Bij succes volgt een gefaseerde landelijke uitrol


Dat Nederland op de technologie zit te wachten, blijkt uit de grote animo voor de proef. Binnen 10 dagen meldden zich duizend testreizigers aan, het maximum dat we tot de proef konden toelaten. De overgrote meerderheid van hen woont in de regio Den Haag / Leiden. Dat geeft vertrouwen dat we tijdens de proef voldoende transacties binnenkrijgen, om de technologie serieus te testen. 

Om de proef mogelijk te maken, is op elk station op het traject Den Haag – Leiden ten minste één poort of paal aangepast aan de bankkaarttechnologie. Deze is herkenbaar aan het contactloos betalen logo dat ook op de zijkant van pinapparaten staat.

Vervoerders en Translink werken al langer samen aan nieuwe manieren van betalen in het OV. Denk aan betalen met je mobiel, via barcode of dus met je betaalkaart. Wilt u meer weten over die samenwerking? Download dan hier de Visie OV-betalen.